KİT’LERDE ÇALIŞAN TAŞERON İŞÇİLERİMİZ İÇİN AYRINTILI
BİLGİLENDİRME
KİTLER VE BAĞLI ORTAKLIKLARINDA ÇALIŞAN TAŞERON
İŞÇİLERE KADRO YOLU AÇILMIŞTIR
Konfederasyonumuzun
uzun soluklu mücadelesi ve girişimleri sonucu 24 Aralık 2017 tarihinde
yayımlanan 696 sayılı KHK ile genel bütçe kapsamındaki ve özel bütçeli kamu kurumlarında/kuruluşlarında
hizmet alımı kapsamında taşeron şirketlerde çalışan işçiler 02.04.2018 tarihi
itibariyle kamu kurum ve kuruluşlarının sürekli işçi/geçici işçi kadrolarına
geçirilmişlerdir.
“a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin
(1), (4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları
taşımak,
b) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik,
yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazanmamış olmak…”
Bu koşulların dışında çalışanlardan eğitim, yaş ve
kıdem koşulu aranmayacaktır.
a. 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23. madde de düzenlenen
kadroya geçirilecek işçinin şahsında aranacak şartlardan ilki, 657 sayılı Kanunun 48 maddesinin (A)
bendinde düzenlenen koşulları taşıma ve ilgili suçlardan mahkum olmamaktır. Bu
düzenlemeye göre kamu iktisadi teşekküllerinde ve bağlı ortaklıklarda çalışan
işçilerin kadroya geçiş işlemlerinin yapılabilmesi için de işçilerin bu koşulun
sağlanması gerekmektedir.
Buna göre kadro geçiş işlemlerinden yararlanmak
isteyen ve personel teminine yönelik ihale sözleşmesi uyarınca çalışan
işçilerden, devlet memurluğuna alınacaklarda aranan genel şartlar aranmakta
olup, bunlar;
“(1) Türk Vatandaşı olmak,
(4) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
(5)(Değişik: 23/1/2008 - 5728/317 md.)
Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile;
kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına
ya da
-affa uğramış olsa bile devletin
güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık
suçlarından mahkûm olmamak,
(6) Askerlik durumu itibariyle;
a) Askerlikle ilgisi bulunmamak,
b) Askerlik çağına gelmemiş bulunmak,
c) Askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf
askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak,
(7) 53 üncü madde hükümleri saklı kalmak
kaydı ile görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı
bulunmamak,
(8) (Ek: 3/10/2016 – KHK-676/74 md.; Aynen
kabul: 1/2/2018-7070/60 md.) Güvenlik soruşturması ve/veya arşiv araştırması
yapılmış olmak.” şeklinde
sıralanmıştır. Bu kapsamda kamu iktisadi teşekkülleri ve bağlı ortaklıklarında
çalışan işçilerin kadro düzenlemesinden yararlanabilmesi için bu koşulları
sağlaması gerekmektedir.
657 sayılı Kanunun 48. maddesi A bendi 5.
fıkrasında yer alan hükümlü olmama koşulunu sağlayamayan işçiler, kadro kapsamı
dışında bırakılmıştır. Ancak bu koşulu sağlayamayan işçilerin de 696 sayılı KHK
kapsamında kadro geçiş işlemlerinden yararlanabilmesi için 30377 sayılı ve
31.03.2018 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Kamu
Kurum ve Kuruluşlarında Eski Hükümlü veya Terörle Mücadelede Malul Sayılmayacak
Şekilde Yaralananların İşçi Olarak Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile eski
hükümlü çalıştırma yükümlülüğü kapsamında işe alınma ile ilgili değişiklik
yapılmış ve geçici madde eklenmiştir. Bu düzenlemeye göre;
“Eski
hükümlü çalıştırma yükümlülüğü kapsamında işe alınma
GEÇİCİ
MADDE 1 –(1) 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin geçici 23 üncü maddesi kapsamında aranan diğer tüm şartları
taşımakla birlikte yalnızca 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin
(5) numaralı alt bendinde belirtilen şartı taşımaması nedeniyle sürekli işçi
kadrosuna/geçici işçi pozisyonuna geçirilemeyen alt işveren işçilerinden; bu
Yönetmelik kapsamında eski hükümlü olduğunu belgelendirenler, sürekli işçi
kadrosuna/geçici işçi pozisyonuna geçiş yapamadığı ilgili kamu kurum ve
kuruluşunca Kurumdan talepte bulunmaksızın 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin geçici 23 üncü maddesi hükümlerine tabi olmak kaydıyla eski
hükümlü çalıştırma yükümlülüğü kapsamında işe alınabilir.” denilmek suretiyle
696 sayılı KHK kapsamında kişinin şahsında aranan koşulları sağlayamadığı için
kadro düzenlemesi kapsamından yararlanamayan eski hükümlülerin, kamu kurum ve
kuruluşları tarafından, İş Kurumundan işçi talebine bulunulmaksızın, eski
hükümlü çalıştırma yükümlülüğü kapsamında doğrudan işe alınabilecekleri
düzenlenmiştir.
21.06.2018 tarihli ve 2018/11991 sayılı
Kararname ile Kamu İktisadi Teşekkülleri İle Bağlı Ortaklıklarda çalışan
işçilerin kadro işlemlerinin yapılabilmesi için, işçinin şahsında aranan koşullar
bakımından 696 sayılı KHK ile 375 Sayılı KHK’ ya eklenen geçici 23 maddesine
atıf yapılmıştır. Yapılan atıf nedeniyle Kamu İktisadi Teşekküllerinde ve Bağlı
Ortaklıklarında çalışan eski hükümlüler, çalıştıkları kurumlar tarafından
doğrudan, eski hükümlü çalıştırma yükümlülüğü kapsamında işe alınabilecektir.
b. 696 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23.
maddesinde düzenlenen kadroya geçirilecek işçinin şahsında aranacak diğer bir
koşulda herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik aylığı almaya hak kazanmamış
olma koşuludur.
İlgili düzenleme
gereğince emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak
kazananlar, 696 Sayılı KHK ile getirilen kadro düzenlemesinin kapsama
dışındadır. Bu kişilerin tazminatları ödenmek suretiyle iş sözleşmeleri fesih edilecektir. Kamu iktisadi teşekküllerinde ve
bağlı ortaklıklarda emeklilik, yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak
kazanmasına rağmen çalışması devam eden işçiler de 696 sayılı KHK ile 375
sayılı KHK’ya eklenen geçici 23. maddeye yapılan atıf nedeniyle 21.06.2018
tarih ve 2018/11991
sayılı Kararnamenin kapsamı dışında kalacaktır.
2. 21.06.2018
tarihli ve 2018/11991 sayılı Kararnamede 4 Aralık 2017 tarihi itibariyle en az
iki yıl kesintisiz olarak ilgili teşebbüs ve ortaklıklarda çalışma ve halen çalışıyor
olma şartının sağlanıp sağlanamadığının tespiti, atıf yapılan 696 sayılı KHK’
nın geçici 23 maddesinde düzenlenen istisnalar dikkate alınarak yapılacaktır.
Buna göre;
“… personel çalıştırılmasına dayalı hizmet
alım sözleşmeleri kapsamında bulunmakla birlikte 4/12/2017 tarihinde doğum veya
sağlık kurulu raporuyla belgelendirilen sağlık sorunları nedenleriyle iş
sözleşmeleri askıda olanlar veya anılan tarih itibarıyla askerde bulunanlar
hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. Birinci fıkrada belirtilen süreler,
askerlik veya askı süresinin sona erdiği tarihten itibaren başlar. Sürekli işçi
kadrolarına geçirilme süreci, birinci fıkra kapsamında olmakla birlikte bu
sürecin tamamında veya herhangi bir aşamasında askerde bulunanlar için askerlik
süresinin sona erdiği tarihten itibaren başlar veya kaldığı yerden devam eder…”
şeklinde
düzenleme bulunmaktadır.
696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23. maddesinde yer alan bu
düzenlemeye göre 4 Aralık 2017 tarihinde çalışıyor olma koşulunun istisnaları
açıkça sayılmış olup, iş sözleşmesi yukarıda belirtilen nedenlerle askıda olan
işçilerinde kadro kapsamına dahil edilmesi gerekmektedir.
Nitekim Kamu iktisadi Teşekkülleri Ve
Bağlı Ortaklıklarında çalışan işçilerin kadro geçiş işlemlerinden
yararlanabilmeleri için 4 Aralık 2017 tarihi itibariyle en az iki yıl
kesintisiz olarak ilgili teşebbüs ve ortaklıklarda çalışma ve halen çalışıyor
olma koşulu aranmakta olup; iki yıl içinde yıllık izin, doğum izni, askerlik
hizmeti nedeniyle veya toplamda 30 günü geçmeyen sürelerle çalışması kesintiye
uğrayan işçilerin de kadro kapsamında olduğu açıkça düzenlenmiştir.
3. Kamu İktisadi
Teşekküllerinde ve Bağlı Ortaklıklarında personel çalıştırılmasına dayalı
hizmet alım sözleşmesi kapsamında çalışan ve kadro düzenlemesinden yararlanacak
olan işçilerin çalışmakta oldukları ihale sözleşmelerinde aranacak şartlar
açısından 696 Sayılı KHK ile 375 sayılı KHK ‘ya eklenen geçici 23. maddeye atıf
yapılmış olup söz konusu düzenleme uyarınca ihale sözleşmelerinde aranacak
koşullar aşağıdaki şekildedir:
“…Bu maddenin uygulanmasında personel çalıştırılmasına
dayalı hizmet alımı; 4734 sayılı Kanun ve diğer mevzuattaki hükümler uyarınca
ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında
belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için
kullanıldığı ve yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik
maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluştuğu,
yıl boyunca devam eden ve niteliği gereği süreklilik arz eden işlere ilişkin
hizmet alımlarını ifade eder.
Hizmet alım sözleşmesi kapsamında niteliği birbirinden
farklı hizmet türlerinin bulunması halinde personel çalıştırılmasına dayalı
olup olmama yönünden yapılacak değerlendirme her hizmet türü için ayrı ayrı
yapılır…” şeklinde
düzenleme bulunmaktadır.
Bu kapsamda işçilerin kadro geçiş işlemlerinden
yaralanmaları personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmesi
kapsamında çalışıyor olma koşuluna bağlanmış olup; bir ihale sözleşmesinin
düzenleme kapsamında kabul edilebilmesi için;
- 4734 sayılı Kanun ve diğer
mevzuat hükümleri uyarınca ihale konusu işte çalıştırılacak personel
sayısının ihale dokümanında belirlendiği,
- Personelin çalışma
saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı,
- İhale yaklaşık maliyetinin en az %70 lik kısmının asgari işçilik
maliyetinden oluşanlar,
-Yıl boyunca devam eden ve
niteliği gereği süreklilik arz eden işlere ilişkin şartları taşıması gerekmektedir.
İlgili düzenleme gereğince yukarıda sayılan koşulların
sağlanması halinde kamu iktisadi teşekkülleri ve bağlı ortaklıklarında
çalışmakta olan işçilerin kadro geçiş işlemlerinden yararlanmaları
gerekmektedir.
C. Teşebbüs ve bağlı ortaklıklar, bu kararın yürürlüğe
girmesinden itibaren aynı yıl içinde yazılı, sözlü veya uygulamalı sınav
yapacaktır. Bu kapsamda yapılacak sınava ilişkin usul ve esaslarla gerekli
nitelikleri tespit etmeye, Kamu İktisadi Teşekkülleri ve Bağlı Ortaklıklarının
yönetim kurulları yetkili olacaktır.
© 2021 HAK-İŞ Konfederasyonu